کارشناس شبکه پشتیبانی شبکه و سرور

خدمات اکتیو شبکه

خدمات تخصصی و پشتیبانی در زمینه زیرساخت سرور و مجازی سازی، سرویس های بکاپ گیری و مانیتورینگ، ایمیل سازمانی، طراحی دیتاسنتر

خدمات اکتیو شبکه مانند هر ساختاری نیازمند متدلوژی برای ارایه آن می باشد. در ساختار های تحت شبکه های کامپیوتری نیز متدلوژی هایی وجود دارد. شبکه های امروزی با ترکیب سیستم های متنوع ارتباطات پیچیده ای را شکل داده اند که به خودی خود با ایجاد ارتباط فیزیکی یا در قالب خدمات پسیو شبکه قابلیت ارایه سرویس دهی به مشتریان را ندارد.

در این راستا نیازمند فرآیندی برای راه اندازی شبکه و لایه های منطقی بین آنها است. ارائه خدمات اکتیو شبکه شامل بخشی از این فرایند می باشد. در طی این خدمات با ورودی هایی که همان ارتباطات فیزیکی بین تجهیزات می باشد، با استفاده از پروتکل های شبکه کل ساختار را به سمت هدف خود که ارایه سرویس به مشتریان است، می رساند. اصطلاح اکتیو یا (Active) در انگلیسی به معنای فعال می باشد. 

 

 خدمات اکتیو شبکه براساس نیاز مشتریان شکل می گیرد. هر آنچه که مشتریان برای بهبود در فرایند کسب و کار خود به آن نیازدارند سرویس هایی است که با شکل گیری آنها این مقصود برای آنها فراهم می شود. سرویس های شبکه اعم از سرویس های زیرساختی و نرم افزارهای تحت شبکه در نهایت منجر به فراهم شدن موفقیت های بیشتر در کسب و کار مشتریان می شود.

خدمات اکتیو شبکه زانیم و ارائه تجهیزات اکتیو

راه اندازی و اجرای خدمات Active

راه اندازی و اجرای خدمات Active بعد از مشخص شدن نیاز مشتری، با طرحی کلان جهت برآورده کردن آن توسط مشاور و مجری طرح داده می شود. در این طرح به ابعاد مختلف پروژه اعم از شکل گیری ارتباطات، ارایه ویژگی ها، کیفیت و … طرح پرداخته می شود. در این مرحله مشخص می گردد که از نقطه نظر طراحی چه ویژگی ها به همراه کیفیتی را به مشتری ارایه خواهد شد.

پیش از اجرای بخش اکتیو لازم است بستر فیزیکی شبکه یا خدمات پسیو شبکه پیاده سازی شود. واضح است اگر زیرساخت فیزیکی و نوع کابل کشی شبکه نادرست باشد سیستم نمی تواند به خوبی کار کند و در آینده کارایی سیستم بسیار پایین می آید. شرکت های طراح شبکه لازم است در زمینه ارائه خدمات پسیو شبکه هم تجربه کاری حرفه ای داشته باشند تا با پیشرفت همسوی این خدمات، مسیر پروژه در راه درست قرار بگیرد. از این بین به انجام صحیح کابل کشی شبکه، فیبر نوری، انتخاب بهینه زیرساخت و خرید تجهیزت پسیو با کیفیت اشاره کرد.

تقسیم بندی خدمات اکتیو شبکه

خدمات اکتیو شبکه به دسته های مختلف تقسیم می شود که هر کدام در سطح خود با توجه به ابعاد سازمان طراحی و اجرا می شود.این موارد به صورت کلی به موارد زیر تقسیم می شود

طراحی و پیاده سازی زیرساخت شبکه LAN و WAN

زیرساخت شبکه LAN و WAN

ساختار شبکه از تجهیزات سوئیچ و روتر با پروتکل های لایه های مختلف آن تشکیل شده است. این تجهیزات ارتباط دهنده کاربران به سرویس های شبکه و دنیای اینترنت هستند. در این ساختار نیاز به استفاده از پروتکل ها و دسترسی های مختلف روی تجهیزات وجود دارد تا بالاترین بازدهی برای استفاده از سرویس ها توسط کاربران فراهم شود.

طراحی شبکه وایرلس سازمانی جهت اتصال تجهیزات و سرویس های مختلف

طراحی وایرلس سازمانی

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی امکان استفاده از تجهیزات بی سیم نظیر لپ تاپ و تبلت و گوشی و … بیشتر شده است و وجود طراحی وایرلس سازمانی و پیاده سازی این سرویس در هر شرکت و سازمانی جزو اهم واجبات به شمار می رود.

زسرساخت سرور و مجازی سازی توسط زانیم

زیرساخت سرور و مجازی سازی

سرور و لایه مجازی سازی روی آن در بخش اکتیو شبکه این امکان را فراهم می کند که سرویس های مختلف را پیکربندی نمود. در نتیجه می توان بیشترین بازده از یک سرور فراهم شود. در این لایه نیز ویژگی های کیفی بسیار وجود دارد که در عملکرد کلی تحت شبکه تاثیر گذار است.

سرویس Accounting محدودسازی پهنای باند کاربران سازمان ها

سرویس های Accounting

استفاده از پهنای باند محدود سازمان و سرویس های متنوع بر بستر اینترنت شرکت ها را به سمت استفاده از ابزارهایی جهت محدود سازی کاربران داخل شبکه و بازدهی بیشتر از این پهنای باند می برد.

امنیت زیرساخت LAN و WAN

امنیت زیرساخت LAN و WAN

حفاظت از اطلاعات و دارایی های سازمان همراه استفاده از این اطلاعات اهمیت بسیاری دارد. لازم است که در هر سازمانی با توجه به ارزش دارایی های آن گام هایی در جهت حفظ این اطلاعات و امن سازی شبکه سازمان برداشته شود. در این راستا مسئله Hardening تجهیزات شبکه اهمیت ویژه دارد.

زیرساخت سرویس تلفن و Conferencing برگزاری کنفرانس آنلاین

زیرساخت سرویس تلفن و Conferencing

امکان تماس صوتی و تصویری با مشتریان و برگزاری جلسات کارمندان روی بستر شبکه و اینترنت از مزایای استفاده از این سرویس می باشد. استفاده از خطوط PSTN روی بستر IP از ویژگی های زیرساخت این سیستم می باشد و ورود IP به این حوزه امکانات مختلف را به این سرویس بخشیده است.

سرویس های اکتیو شبکه زانیم

سرویس های اکتیو شبکه زانیم به بخش های مختلف تقسیم می گردد. سرویس های اکتیو شامل سرویس های ماکروسافتی، ویپ، اکانتینگ، امنیت، سیسکو، بک آپ  (Back Up)، مانیتورینگ و سرویس های ایمیل سازمانی می گردد. همچنین پیاده سازی نرم افزارهای شبکه و سخت افزار های مورد نیاز یکی از بخش های مهمی هست که همواره جزء دقدقه ها و درخواست های جدی کارفرما می باشد. بسیار در ادامه سرویس های زیر مجموعه هر بخش را شرح خواهیم داد.

  • ماکروسافت: اکتیو دایرکتوری، DNS، DHCP، فایل سرور، WSUS، WDS، Certificate Authority(CA)، DFS، Remote Desktop Service، تنظیم پالسی های نظارتی و امنیتی (Group Policy Management)، شیرپوینت، CRM
  • ویپ (VoIP) : اسکایپ برای سازمان ها (Skype for business) ، Cisco WEBEX، Call Manager، Instance Massaging(IM) ، ویدئو کنفرانسینگ
  • اکانتینگ : مدیریت پهنای باند کاربران، اپلیکیشن فیلترینگ، وب فیلترینگ، کش سرور
  • امنیت : محدودیت دسترسی کاربران، جلوگیری از نفوذ به شبکه، IPS ، IDS ، آنتی ویروس، آنتی اسپم
  • سیسکو : Identity Service Engine، VPN، Remote Access، Site to Site VPN
  • بک آپ  (Back Up) : راه اندازی بک آپ های Incremental و Differential در سطح فایل، پارتیشن، OS و دیسک
  • مانیتورینگ : راه اندازی Solar Winds ، OP Manager، PRTG ، VEEAM ONE
  • سرویس های ایمیل سازمانی : Exchange، MDaemon
سرویس های اکتیو شبکه
کارشناس مانیتورینگ شبکه NOC در حال نظارت بر شبکه

مانیتورینگ شبکه NOC

برای نظارت روی عملکرد شبکه و اطلاع از Up بودن تجهیزات و نحوه سرویس دهی آنها نیاز به ابزار و سرویس های مانیتورینگ می باشد. نیاز است این ابزارها به سرویس ایمیل و سرویس های ITIL جهت یکپارچگی و مدیریت بهتر تجهیزات متصل شود.

سرویس های مجازی سازی Desktop

سرویس های مجازی سازی Desktop

هزینه های بالای نگهداری و بروزرسانی تجهیزات سمت کاربران در هر شرکت و سازمانی و حفاظت اطلاعات و عدم دسترسی غیرمجاز به اطلاعات، شرکت ها را به سمت استفاده از تکنولوژی های مجازی سازی Desktop می برد. در این سرویس دسکتاپ کاربران روی سرور آماده و پردازش می شود و کاربران با ابزارهای ریموت دسکتاپ به آنها متصل می شود.

سرویس های بکاپ گیری سازمانی در خدمات اکتیو شبکه

سرویس های بکاپ گیری سازمانی

حفاظت از اطلاعات و سرویس های درون شبکه برای مدت زمان طولاتی به صورتی که اطلاعات ماه های گذشته و تغییرات آنها در دسترس باشد با مکانیزم های بکاپ گیری هوشمند و سازمانی امکان پذیر می باشد. همچنین Up بودن سرویس در صورت بروز اتفاقات ناگهانی و عدم تداخل در کسب و کار شرکت و سازمان اهمیت سرویس بکاپ گیری را نشان می دهد.

سرویس های میل سرور سازمانی زانیم جهت ارتباطات درون و بیرون سازمان

سرویس های میل سرور سازمانی

امروزه سرویس میل جهت ارتباطات درون و بین سازمانی به عنوان یک ماکنیزم رسمی جزو اصلی ترین سرویس های هر سازمان به حساب می آید.

سرور در اتاق سروز و دیتاسنتر

طراحی دیتاسنتر

برای ایجاد شبکه در یک سازمان نیاز به واحد مجزایی برای ایجاد ارتباطات و پیکر بندی سرور و قرار گرفتن رک ها می باشد. این مجموعه در شبکه های کوچکتر به اتاق سرور و در شبکه های بزرگ به واژه دیتاسنتر اطلاق می شود.

پشتیبانی و نظارت خدمات اکتیو شبکه

ما در زانیم اجرای پروژه و تحویل پروژه به کارفرما را شروع پروسه مهم نظارت و پشتیبانی خدمات اکتیو شبکه می دانیم. با توجه به توضیحات ارائه شده این خدمات بسیار high tech و تخصصی می باشد. لذا حتی پس از اجرای صحیح و کارامد این پروژه ها، در صورتی که خدمات پشتیبانی مناسب ارائه نگردد، عملا این سیستم ها ناکارامد خواهند بود.

در دنیای آی تی و شبکه ما بر روی لبه تکنولوژی حرکت می کنیم. سرویس های تحت شبکه و پروتکل ها هر روز در حال به روز شدن هستند. لذا برای بهره برداری سیستم ها، به روز نگه داشتن و گسترش و ارتقاء شبکه، باید پشتیبانی خدمات اکتیو را جدی بگیریم.

تعریف کاربران جدید در شبکه، تعریف دسترسی ها، ایجاد تغییرات در دسترسی های کاربران، چک کردن پروتکل های امنیتی، آپدیت نرم افزارها،  از جمله اموری است که روزانه در دوره پشتیبانی درخواست می گردد. لذا پشتیبان شبکه باید همواره در دسترس باشد و بتواند در صورت نیاز طبق زمان تعیین شده در محل پروژه حضور یابد.

وقتی سرویس های جدید در شبکه تعریف می گردد، نیاز به همگام سازی آن ها با سرویس های قدیمی وجود دارد. گاها نیاز است تغییراتی در سرویس ها و سیستم های پیاده سازی شده ارائه گردد تا این سیستم ها بتوانند در کنار هم به درستی کار کنند. برای مثال سرویس های امنیتی می توانند با پروتکل های تعریف دسترسی قبل دچار تداخل شوند.

تجهیزات اکتیو شبکه

برای راه اندازی شبکه های کامپیوتری با توجه به نیاز کارفرما، تجهیزات اکتیو شبکه مورد نیاز می باشد که در بستر آنها ارتباطات شبکه به وجود آید. این تجهیزات صرفا با هدف سرویس های بیشتر در شبکه گنجانده نمی شود و تعدادی از تجهیزات برای بهبود کیفیت سرویس دهی و ظرفیت بیشتر و امنیت زیر ساخت ها و سرویس ها در نظر گرفته می شود. برای راه اندازی شبکه در بخش اکتیو در ساده ترین حالت ممکن نیاز به تجهیز مودم و سوئیچ می باشد. در این شبکه صرفا راه اندازی سرویس اینترنت و File Sharing امکان پذیر می باشد.

برای سرویس های بیشتر نیاز به تجهیز سرور و تجهیزات ارتباطی دیگر می باشد. نقش سرور در تجهیزات اکتیو شبکه به عنوان عامل ایجاد سرویس در شبکه بسیار مهم است. تجهیزات ارتباطی از قبیل سوئیچ نقش انتقال دهنده و برقراری سرویس برای کاربران را دارد. در شبکه های امروزی از تجهیزات وایرلس نیز برای ارتباط در مکانهایی که کابل کشیده شده است استفاده می شود. باید به این نکته توجه کرد که همه این موارد در سمت ایجاد و انتقال سرویس می باشد. لذا برای پذیرش سرویس ها و استفاده از آنها نیاز به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در سمت کاربر نیز می باشد.

در شبکه های بزرگ تر نیاز به سرویس های بیشتر در حوزه های مختلف آن کسب و کار وجود دارد. لذا در این راستا نیاز به تجهیزات بیشتری می باشد. با توجه به اهمیت کسب و کار ویژگی های کیفیت سرویس و ظرفیت سنجی و امنیت نیز جلوه بیشتری پیدا می کنند. در این شبکه نحوه اجرای اکتیو شبکه و ویژگی های آن بسیار مهم است . از تجهیزات اکتیو می توان به سوئیچ های لایه های دیتاسنتر، لایه Access ، روتر، فایروال، اکسس پوینت، Load Balancer در کنار انواع سرور ها و دستگاه های ذخیره سازی اشاره کرد.

رویکرد زانیم در اجرای خدمات اکتیو شبکه

ما در مجموعه زانیم مطابق با راهکارهای به روز دنیا در طراحی شبکه های کامپیوتری ابتدا به شناخت کسب و کار و نیاز کارفرما به سرویس های مختلف می پردازیم. در این راستا جلسات متعدد با کارفرما برگزار می شود و مطابق با نیاز کارفرما مسائل بهبود زیرساخت شبکه و افرودن سرویس های بیشتر صورت می پذیرد. این فرایند با شناخت شبکه موجود و چالش ها و نیازهای آن شروع می شود و در ادامه طرحی براساس شناخت و نیاز در جهت بهبود زیرساخت و سرویس ها ایجاد می شود.

در مجموعه زانیم برای هر قسمت از مشاوره، طرح و اجرا ساختار ها از استاندارد ها و منابع و best Practies ها استفاده می شود. در مشاوره کسب و کارها از استاندارد BABOK ، در مدیریت پروژه ها از استاندارد PMBOK ، در پشتیبانی شبکه ها و زیرساخت و سرویس ها از استاندارد ITIL ، طرح و اجرا زیرساخت شبکه از استاندارد Cisco Safe ، طرح و اجرا زیرساخت ها و سرویس های تحت Cloud از استاندارد Secure X  استفاده می شود. در کنار این استاندارد ها برای هر سرویس و هر محصول حوزه فناوری اطلاعات از Recommemd ها و Best practies آن سرویس و محصول استفاده می شود.

دایره پیشنهادات و طراحی و ارائه خدمات اکتیو شبکه زانیم محدود به محصول و برند خاصی نمی شود. کارشناسان ما همیشه با توجه به نمودارهای Gartner که هر ساله در خصوص محصولات و سرویس های حوزه فناری اطلاعات منتشر می شود ، استفاده می کنند. همچنین با توجه به نیاز کارفرما و هزینه های پروژه بهترین راهکار و محصول پیشنهاد می شود.

مشاوره رایگان

مشاوره، بررسی دقیق پروژه برآورد فنی رایگان

پشتیبانی 24 ساعته

همیشه متصل باشید

پشتیبانی تخصصی

خدمات حرفه از کارشناسان متخصص

امنیت

سازمان غیرقابل نفوذ

درباره ما

زانیم در تلاش است برای هر پروژه همه ابعاد فنی، و تکنولوژیکی یک پروژه را بررسی کند و مناسبترین راه کارها را برای برآورده سازی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت پروژه ها برآورده سازد.

بررسی اختصاصی هر پروژه و رویکرد فنی و  Solution  محور به پروژه ها مواردی است که می تواند برای هر پروزه ارزش افزوده قابل توجهی به همراه داشته باشد. 

تماس با ما

کلیه حقوق این سایت مربوط به گروه زانیم می باشد.

برای دریافت لیست رپورتاژهای انگلیسی با ما تماس بگیرید.
This is default text for notification bar