طراحی شبکه وایرلس سازمانی

طراحی شبکه وایرلس سازمانی

ارائه خدمات وایرلس به سازمان ها و شرکت ها

طراحی وایرلس سازمانی یکی از خدمات مهم شرکت زانیم می باشد. از آنجا که در سازمان های بزرگ و متوسط این سیستم بسیار کارامد می باشد، کارشناسان ما توجه ویژه ای به این بخش دارند. این راهکار با این که در شبکه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد اما گسترش این راهکار به شبکه های بزرگ یه سلوشن بسیار کارامد می باشد. اجرا و پشتیبانی شبکه های وایرلس یا بی سیم بخشی از خدمات اکتیو شبکه می باشد که سازمان های محدودی دانش فنی اجرای آن ها را دارند.

طراحی شبکه وایرلس سازمانی

چرا از شبکه های وایرلس استفاده می کنیم؟

با ورود گوشی های هوشمند و تبلت و لپ تاپ از اوایل قرن 21 شبکه های بی سیم کم کم رواج پیدا کرد. پروتکل های شبکه های بیسیم طی چند سال ها ارتقا پیدا کردند و  هر روز به ویژگی هایی مطلوب برای کاربران تبدیل شدند . امروزه با پیشرفت زیاد در این حوزه با توجه به افزایش سرویس های ارتباطی در حوزه های بیسیم و قابلیت Mobility ابزارهای این حوزه ،کاربران و سازمانها را به سمت استفاده از تکنولوژی های وایرلس سوق می دهد.

تکنولوژی های وای فای (wifi)  هر روز در حال پیشرفت است.  این روزها با نسل 6 در این حوزه پهنای باندی هم راستا با شبکه های LAN در اختیار سازمانها و کاربران آنها می‌دهد. از آنچا که بستر ارتباطی شبکه های بی سیم هوا می باشد پایداری آن نسبت به شبکه های کابلی پیچیدگی های بیشتری دارد و به همین جهت نیازمند طراحی کاملا حرفه ای برای بهره بردن از این شبکه در کنار شبکه LAN می باشیم.

طراحی وایرلس سازمانی

از ارکان اصلی در طراحی وایرلس سازمانی می توان به پارامترهای Coverage و Capacity اشاره کرد. این دو موضوع در کنار هم معنا پیدا می کنند و در واقع  ابتدا میزان ظرفیت سنجی شبکه وایرلس محاسبه می شود. سپس براساس آن پارامتر پوشش دهی شبکه طراحی می شود. تعادل بین این دو پارامتر اثرگذاری بهتری در شبکه بی سیم در اختیار کاربران قرار می دهد.

ما بعد از این مرحله از طراحی شبکه وایرلس سازمانی و به دست آوردن این دو پارامتر به نقطه ای از نظر توان عملیاتی و عملکرد می رسیم.  یعنی در واقع هر چیزی که در ظرفیت تاثیر گذار است در عملکرد مورد نظر شبکه می توان آن را دخیل دانست و این عملکرد توان عملیاتی شبکه را افزایش می دهد. نکته مهم در طراحی شبکه های بی سیم محاسبه دقیق ظرفیت مورد نیاز شبکه می باشد. متاسفانه در بسیاری از پروژه ها فقط به ظرفیت فعلی توجه می گردد و طرح های توسعه ای سازمانی در محاسبات لحاظ می شود. به همین دلیل پس از توسعه درون سازمانی این سیستم ها ناکارامد خواهند شد.

در این موضوع و طراحی راهکارهای متنوعی وجود دارد که گروه زانیم در راستای ارایه بالاترین کیفیت در خدمات، طراحی شبکه وایرلس درون سازمانی را در همه ابعاد و تیاز ها پوشش می دهد.

چگونه شبکه وایرلس درون سازمانی کارامد داشته باشیم ؟

همه بخش های شبکه های بی سیم نیازمند ارزیابی و بررسی است تا بالاترین Performance را به کاربران ارائه دهند. در این شبکه در کنار اصل Coverage  و Capacity ویژگی های Mobility  ، Security ، Routing ، Managment  مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بسیاری از افراد طراحی شبکه های بی سیم را بر اساس فضای موجود و پارامتر پوشش دهی انجام می دهند. به همین دلیل مجبور می شوند از اکسس پوینت های متعدد در سیستم استفاده کنند. این مسئله باعث افزایش هزینه خرید تجهیزات می گردد. این درحالی است که پارامتر های ظرفیت سنجی و اختلال کانال ها را در نظر نمی گیرند.

سرویس های اکتیو شبکه

امنیت شبکه وایرلس سازمانی

اکنون به بررسی امنیت شبکه بی سیم و اهمیت آن می پردازیم. امنیت سازمانی چرا مهم است ؟

متاسفاته چیزی که در این حوزه مشهود است و در اکثر سازمان های داخل ایران مشاهده می شود مدیران IT مکانیزم شبکه های Home یا SOHO را برای حالت های Enterprise چه با ابعاد کوچک و چه با ابعاد بزرگ پیاده سازی می کنند. برای مثال در سازمانی با 100 نفر پرسنل با حجم دپارتمان های متفاوت برای ورود به شبکه یک کلمه عبور عمومی وجود دارد. این کلمه عبور در اختیار همه افراد حتی افراد مهمان است . در واقع این موضوع یک نقض امنیتی است. با این کار شبکه Enterprise به درستی اجرا نشده و پارامتر های شبکه SOHO را برای شبکه Enterprise به کار برده ایم.

اکنون به اهمیت امنیت در طراحی شبکه بی سیم پی برده ایم. حال به بررسی کارایی شبکه وایرلس (Performance) می پردازیم.

کارایی شبکه وایرلس سازمانی

اگر پوشش و جانمایی و میزان تحرک پذیری در شبکه به گونه ای باشد که باعث ایجاد تاخیر شود، می تواند کارایی شبکه وایرلس را پایین بیاورد. این امر باعث ایجاد Latency در شبکه می گردد. پارامتر Latency معیاری است که در اکثر شبکه ها مورد ارزیابی قرار می گیرد. این معیار در شبکه های Wired و Fiber هم مورد ارزیابی قرار می گیرد. در ارتباطات رادویی و ماهواره ای و … هم از این پارامتر برای بررسی کیفیت سرویس استفاده می شود.

در شبکه های بی سیم این پارامتر بسیار حساس تر است. اگر طراحی درست انجام نشود این معیار در کیفیت عملکرد سیستم (Performance) نمود بیشتری پیدا می کند. از دیگر موارد کیفیت می توان به Jitter اشاره کرد. ما میتوانیم با طراحی نادرست در لایه یک، باعث ایجاد تداخل ها در این لایه شویم و عملا شبکه از دست برود و Loss اتفاق بیافتد.

طراحی فنی شبکه های بی سیم

مواردی که در Performance به آن اشاره می شود در واقع در لایه دوم مدل OSI قرار می گیرند. حوزه Channel access در شبکه بی سیم در واقع مکانیزمی است که در لایه دوم اتفاق می افتد. دو قسمت عمده این لایه DCF و HCF می باشد. در واقع ما تابع هماهنگ کننده برای توزیع داریم که ارتباط لایه 2 را با لایه یک و مدولاسیون را برقرار می کند. در واقع هر آنچه که در مدولاسیون مطرح می شود در این قسمت قرار می گیرد.

هدف از این قسمت ها این است که فرکانسی که با یک مدولاسیون خاص تولید می شود قابل فهم برای تجهیزات دیگر باشد. موضوعات QOSدر لایه دوم  و زمانی که Latency داریم مطرح می شود. در شرایطی که می خواهیم مقادیری از پهنای شبکه را برای کابران خاصی اختصاص دهیم این ویژگی با پارامتر های لایه دوم انجام می دهیم . همه این موضوعات برای این است که بتوانیم دسترسی به Channel را فراهم کنیم و Channel را پایدار نگه داریم.

از دیگر موضوعات که در این حوزه تاثیر می گذارد دامنه رقابت است که لازم است در طراحی دیده شود. خیلی وقت ها شبکه ای طراحی شده و در حال کار است و بعد از مدتی ترافیک افزایش پیدا کرده است. در این شرایط ما مجبور می شویم access point اضافه کنیم. دلیل این موضوع این است که دامنه رقابت دیده نشده است. طراحی صرفا براساس کیفیت اتصال یک دستگاه به access point شبکه تحویل داده شده است.

در موارد ذکر شده ظرفیت کانال ها و چگالی کاربران و … در طراحی دیده نشده و باعث تخریب عملکرد شبکه (Performance) شده است.

پشتیبانی شبکه های وایرلس سازمانی

پشتیبانی شبکه های وایرلس سازمانی یکی از مسئولیت های مهم زانیم در پشتیبانی شبکه می باشد. شبکه های وایرلس با ارتقاء سازمان ها نیاز به توسعه دارند. اضافه شدن کاربرهای جدید و افزایش ظرفیت شبکه یکی از چالش های مهم شبکه های امروزی است. نیاز به یک پشتیبان آنلاین همواره در این پروزه ها احساس می شود. لازم است پشتییبانی به صورت آنلاین یا حضوری امکان پذیر باشد.

شبکه های بی سیم نیاز به همگام سازی با سایر سرویس ها و تغییرات احتمالی سیستم دارند.

مشاوره رایگان

مشاوره، بررسی دقیق پروژه برآورد فنی رایگان

پشتیبانی 24 ساعته

همیشه متصل باشید

پشتیبانی تخصصی

خدمات حرفه از کارشناسان متخصص

امنیت

سازمان غیرقابل نفوذ

درباره ما

زانیم در تلاش است برای هر پروژه همه ابعاد فنی، و تکنولوژیکی یک پروژه را بررسی کند و مناسبترین راه کارها را برای برآورده سازی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت پروژه ها برآورده سازد.

بررسی اختصاصی هر پروژه و رویکرد فنی و  Solution  محور به پروژه ها مواردی است که می تواند برای هر پروزه ارزش افزوده قابل توجهی به همراه داشته باشد. 

تماس با ما

کلیه حقوق این سایت مربوط به گروه زانیم می باشد.

برای دریافت لیست رپورتاژهای انگلیسی با ما تماس بگیرید.
This is default text for notification bar