گرفتن مدرک CCIE

گرفتن مدرک CCIE به عنوان بالاترین مدرک شبکه جزء آیتم های مهم رتبه بندی متخصصان شبکه است. در ادامه توضیح جامعی در مورد مدرک CCIE چیست ارائه می دهیم. سپس امتحانات لازم برای دریافت مدرک CCIE را شرح می دهیم. و به بررسی سر فصل­های این آزمون بین المللی و مراکز آزمون می پردازیم.

در ایران تنها عده معدودی موفق به دریافت این مدرک شده اند. یکی از دلایلی که متخصصان شبکه از ایران، به ویژه در سال های اخیر کمتر برای این آزمون اقدام می کنند، نوسانات ارز می باشد. زیرا هزینه آزمون می بایست با ارز مورد تایید پرداخت شود. علاوه بر هزینه آزمون هزینه سفر و اقامت هم برای بسیاری از افراد نیز دردسر ساز است. اما در نظر داشته باشید افرادی که موفق به گرفتن مدرک CCIE شوند حتما درآمد بالاتری خواهند داشت. داشتن این مدرک امکان مشاور شدن در بسیاری از سازمان های بزرگ دولتی و غیر دولتی را فراهم می کند. با داشتن این مدرک می توان در بسیاری از پروژهای ملی خدمات پشتیبانی شبکه حضور پیدا کنند. به طور کلی افرادی که موفق به دریافت این گواهینامه شوند از نظر جایگاه شغلی و درآمدی پیشرفت زیادی خواهند داشت.

مدرک CCIE چیست؟

مدرک CCIE بالاترین مدرک شبکه شرکت سیسکو است. دریافت این گواهینامه به شما این امکان را می­ دهد که در حرفه خود ارتقاء زیادی پیدا کنید. مدرک CCIE در تمام کشورها قابل قبول است و جزء بهترین و معتبرترین مدارک در زمینه شبکه است. افراد برای بدست آوردن این مدرک باید حداقل 3 سال سابقه کار کردن با تجهیزات شرکت سیسکو را داشته باشند. طبق آخرین آمار از مجله Forbes و موسسه بین المللی  Global Knowledge حدودا 29000 نفر در سراسر جهان این مدرک را از شرکت سیسکو دریافت کرده ­اند که نشان دهنده اعتبار این مدرک می ­باشد. شایان ذکر است درآمد متوسط سالیانه این افراد حدودا 120 هزار دلار است.

در سال 2008، دولت آمریکا احتیاج به 20000 متخصص CCIE داشت که فقط 15000 نفر دارای این گواهینامه CCIE در کل جهان وجود داشت. به همین دلیل شرکت­ ها و سازمان­ های آمریکایی شروع به جذب متخصصان شبکه از تمام کشورها ( حتی کشورهای مورد تحریم مثل ایران) نمودند. البته با بهترین شرایط کار و سطح درآمد و اعطاء نمودن حق شهروندی، این آمار به نوعی است که در ایران هم اکنون کمتر از 50 نفر به این مدرک دست یافته ­اند.

سایت cciehof یا CCIE Hall of Fame ( به معنی تالار مشاهیر CCIE ) به آدرس http://www.cciehof.com/ بروزترین لیست از افرادی که در آزمون ­های CCIE موفق به کسب مدرک CCIE می ­شوند را نشان می دهد. این سایت افراد پذیرفته شده را با گرایش های مختلف با شماره CCIE-Number و نوع مدرک CCIE کسب شده  را درج می کند. شما می ­توانید با جستجوی نام خود یا شخصی که یکی از مدارک CCIE را دریافت نموده از شماره CCIE-Number کسب شده و یا نوع مدرک CCIE او مطلع شوید. توجه نمایید در صورتیکه شخصی موفق به کسب بیش از یک مدرک CCIE در (گرایش­های مختلف) شود، شرکت سیسکو به او شماره #CCIE جدیدی را اختصاص نمی­ دهد. اطلاعات آزمون جدید در همان َAccount آزمون اولی که موفق به کسب مدرک CCIE شده است درج خواهد شد. در این سایت علاوه بر مدرک CCIE، شما می­ توانید مدارکی همچون CCIE ( که برابر مدرک CCIE Design است) و همینطور بالاترین مدرک شرکت سیسکو یعنی CCAr را نیز که تا تاریخ مزبور تنها 7 نفر در جهان موفق به کسب این مدرک بسیار با ارزش شده­ اند مشاهده نمایید.

امتحان CCIE

برای گرفتن مدرک CCIE ، نیاز به گذراندن دو امتحان دارد، یک امتحان کتبی که به written شناخته می شود و یک امتحان عملی که LAB نامیده می شود.

امتحان کتبی یا Written

امتحان کتبی یا Written نیاز به پیشنیازی ندارد و داوطلب می ­تواند مستقیم و بدون داشتن مدرک دیگری از شرکت سیسکو در این امتحان شرکت نماید. مدت زمان امتحان کتبی 2 ساعت بوده که بین 95 تا 100 سئوال دارد. سئوالات این آزمون چند گزینه ­ای و Inter Active هستند. نمره قبولی همیشه یک عدد ثابت نیست. اما معمولا نمره باید 800 از 1000 باشد. این امتحان توسط شرکت VUE و Test Center های این شرکت برگزار می ­گردد. هزینه شرکت در امتحان کتبی CCIE حدود  350 دلار است که متغییر نیز می باشد.

بعد از قبولی در امتحان کتبی یک گواهی مبنی بر قبولی در این امتحان با ذکر نمره به داوطلب ارائه می­ گردد. این گواهینامه به معنای دریافت مدرک بین المللی CCIE نیست. شخص پذیرفته شده 18 ماه فرصت دارد برای شرکت در امتحان عملی (LAB) اقدام نمایئد.

آزمون کتبی یا written برای گرفتن مدرک CCIE

 

امتحان  عملی یا LAB

امتحان عملی یا LAB دومین امتحان در روند گرفتن مدرک CCIE می­ باشد که مشکل­ترین بخش این روند است. این امتحان در یک لابراتوار که شرکت سیسکو  طراحی کرده برگزار می­ گردد. طراحی این امتحان توسط متخصصانی که مدرک CCIE دارند انجام می­ شود کد این آزمون #350-001 و نسخه فعلی آن Version 4.0 است. هزینه این امتحان 1500 دلار بوده که باید سه ماه قبل از زمان آزمون این مبلغ پرداخت شود و داوطلب امکان تغییر زمان امتحان را ندارد. مدت این امتحان 8 ساعت است و برای هر کدام از قسمت­های این امتحان یک نمره به داوطلب داده می­ شود که در نهایت برای قبولی باید 80% نمره کل را کسب نماید. ضمنا هزینه سفر به محل امتحان و هزینه اقامت به عهده داوطلب می­ باشد.

ظرف 48 ساعت جواب امتحان به ایمیل داوطلب ارسال می­ شود. پس از قبولی در آزمون عملی، CCIE Number به شما اختصاص داده می­ شود که متعاقب آن یکسری امتیازها روی سایت شرکت سیسکو به داوطلب تعلق می­ گیرد. از جمله تایید مدرک داوطلب بر روی سایت، همچنین مدرک، کارت و پلاک برای داوطلب ارسال می­گ ردد.

اما جهت آزمون CCIE Written and Lab و گرفت مدرک CCIE سایت سیسکو مطالعه کتاب­ های زیر را به ترتیب پیشنهاد کرده است:

CCIE Routing and Switching Exam certification Guide

CCIE Routing and Switching Exam Quick Reference: Exam 350-001 v3.1 (Digital Short cut)

CCIE Routing and Switching practice Labs (Digital Short Cut)

CCIE Routing and Switching v4.0 Troubleshooting Practice Labs

Routing TCP/IP, Volume I (CCIE Professional Development)

Routing TCP/IP, Volume II (CCIE Professional Development)

Troubleshooting IP Routing Protocols

Inside Cisco IOS Software Architecture (CCIE Professional Development Series)

Cisco LAN Switching (CCIE Professional Development Series)

Cisco OSPF Command and Configuration Handbook

Cisco OSPF-4 Command and Configuration Handbook

Cisco Field Manual: Router Configuration

Cisco Field Manual: Catalyst Switch Configuration

Developing IP Multicast Networks, Volume I

Internet Routing Architectures

MPLS and VPN Architectures

MPLS and VPN Architectures, Volume II

Cisco Catalyst Q0S: Quality of Service in Campus Networks

End-to-End Q0s Network Design: Quality of Service in LANs, WANs, and VPNs

Deploying IPv6 Networks

              Network Security Technologies and Solutions (CCIE Professional Development Series)

 

همچنین در صورتیکه قصد دارید ابتدا آزمون CCIE Written را امتحان دهید، مطالعه کتاب­های زیر پیشنهاد شده است:

Routing TCP/IP Volume 1, 2nd Edition

Routing TCP/IP Volume 2

BGP Design and Implementation

MPLS Fundamentals (Selected chapters)

SWITCH Foundation Learning Guide

Interdomain Multicast Solutions Guide (Selected chapters)

CCIE R&S Written Official Exam Certification Guide, Version 4 ( aka the OECG)

Cisco DocCD

مراکز آزمون CCIE

تنها 9 مرکز در دنیا وجود دارند که امتحانات بین المللی CCIE لابراتوار را برگزار می­ کنند. در زیر لیست این مراکز آمده است:

  • بنگلور (هند)
  • پکن (چین)
  • بروکسل (بلژیک)
  • دبی (امارات متحده عربی)
  • توکیو (ژاپن)
  • هنگ کنگ
  • ریچاردسون (ایالات متحده آمریکا)
  • سیدنی (استرالیا)
  • پارک تحقیقات Triangle (ایالات متحده آمریکا)

 

 

 

پیش نیاز های آزمون CCIE

برای دریافت گواهینامه CCIE ، گواهینامه دیگری به عنوان پیشنیاز مورد نیاز نمی­ باشد (منظور گواهینامه بین المللی). دریافت این گواهینامه در ابتدا مستلزم قبولی در آزمون CCIE Written Qualification و سپس آزمون عملی CCIE LAB می ­باشد. اما دانشجویان می ­بایست اشراف کامل و عمیق در تمام مواردیکه در سرفصل­های آزمون اشاره شده داشته باشند. لذا پیشنهاد می­ شود قبل از اقدام به شرکت در آزمون و دریافت مدرک CCIE ، حدود  3 تا 4 سال سابقه کار در فناوری­ های مربوطه و شبکه­ های سیسکو را کسب کنند. این تجربیات میتواند در کلیه بخض های شبکه شامل مشاوره ، نظارت، طراحی و پشتیبانی شبکه کسب گردد.

 

 

 

درباره ما

زانیم در تلاش است برای هر پروژه همه ابعاد فنی، و تکنولوژیکی یک پروژه را بررسی کند و مناسبترین راه کارها را برای برآورده سازی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت پروژه ها برآورده سازد.

بررسی اختصاصی هر پروژه و رویکرد فنی و  Solution  محور به پروژه ها مواردی است که می تواند برای هر پروزه ارزش افزوده قابل توجهی به همراه داشته باشد. 

تماس با ما

کلیه حقوق این سایت مربوط به گروه زانیم می باشد.

برای دریافت لیست رپورتاژهای انگلیسی با ما تماس بگیرید.
This is default text for notification bar