چرا نباید سئوکار شویم ؟

سئو و بهینه سازی سایت جزو خدمات قدیمی حوزه وب هست. ولی این روز ها با اوج گرفتن تب دیجیتال مارکتینگ و آنلاین شدن کسب و کار­ها بیش از پیش روی بورس آمده. سئو دارای اصول و قواعد خاص خود است و انجام آن نیاز به تخصص دقیق دارد.

قبلا سئو در کنار خدماتی مانند طراحی سایت و شبکه به مشتریان ارائه می شد. ولی در حال حاضر شرکت های زیادی فقط به صورت تخصصی روی سئو و بهینه سازی سایت کار میکنند. و این موضوع هر روز در حال گسترش هست و باعث جذب جوانان زیادی به این حوزه شده است. ولی در این مقاله می خواهیم شما را بیشتر با این حوزه آشنا کنیم و این که چرا نباید سئوکار شویم ؟ را بررسی کنیم.

بازار سئو چگونه در حال تغییر است؟

بسیاری از شرکت های قدیمی سئو، قبلا روی استارتاپ ها کار میکردند. استارتاپ ها یا شرکت های جدید به خاطر کمبود نیروی متخصص مجبور به کار با شرکت های سئو بودند. تعداد پروژه های آن زمان معمولا کم ولی بزرگ بود. و این بازار بین چند شرکت  تقسیم شده بود. مهم ترین دلیل این موضوع کم بودن نیروی متخصص در زمینه بهینه سازی سایت بود.

 

ولی در حال حاضر نوع پروژه ها، تعداد و حتی درآمد سئو به طور کلی تغییر کرده است. استارتاپ ها و پروژه های بزرگ به دلیل وجود افراد متخصص، تمایل خود را از کار با شرکت ها از دست داده اند. و ترجیح میدهند کارشناس سئو استخدام کنند و تیم سئو داخلی تشکیل دهند. این کار هم از نظر هزینه هم از نظر تمرکز و انجام کار به صورت اختصاصی برای آنها مفید تر است.

 

 

بازار سئو در سال های اخیر چگونه در حال حرکت است؟

اما در حال حاضر بازار سئوکاران و شرکت های سئو به سمت پروژه های کوچک در حال حرکت هست. چون کسب و کارهای مختلف از کوچکترین شرکت ها در حوزه های محدود تا شرکت های متوسط به دنبال کسب جایگاه در گوگل هستند. همه صاحبان مشاغل از میزان سرچ های روزانه در موتورهای جستجو آگاهی دارند‌. و می دانند اولین کاری که مردم برای خرید محصول یا دریافت خدمات انجام میدهند، جستجو در گوگل است.

طبیعتا راه های زیادی برای تبلیغات آنلاین وجود دارد. از این نوع تبلیغات میتوان به ری تارگتینگ، حضور در شبکه های اجتماعی و غیره اشاره کرد. اما از نظر هزینه، قطعا سئو به صرفه تر خواهد بود.

همین مسئله باعث شده بهینه سازی وب سایت در برنامه بازاریابی اکثر شرکت ها قرار بگیرد. انجام این اصول هم در دراز مدت و هم در کوتاه مدت، برای شرکت ها سود آوری دارد.

تا اینجا ما کلیات بازار سئو این روزهای ایران را بررسی کردیم. حتما متوجه این موضوع شده اید که چرا نباید سئو کار شویم؟ چرا نباید سئو کار شویم؟ چرا سئو شغل مناسبی برای بسیاری از ما نخواهد بود. اما اگر باز هم اصرار دارید کارشناس سئو بشد پس ادامه این مقاله رو از دست ندید.

1- پروژه های کوچک

همانطور که گفتیم پروژه های سئو به سمت کوچک شدن در حال حرکت است. همین موضوع باعث شده که یک سئو کار ناچار به گرفتن پروژه های زیاد با مبالغ کم شود. این موضوع یعنی کار زیاد و پول کم! که برای اکثر ما در حال حاضر به صرفه نیست.

تولید محتوا برای هر سایت زمان بر است و این زمان برای هریک از ما یعنی هزینه. همین موضوع یکی از دلایل مهم برای این است که به سمت سئو کار شدن نرویم.

 

2- مبالغ کم برای اجرای هر پروژه

انجام پروژه های سئو در حال حاضر با هزینه بسیار کم در حال انجام است. بسیاری از کارفرماها حتی برای سخت ترین کلید واژه ها به دنبال پرداخت هزینه های کم هستند. و یا برای تعداد زیادی کلمه کلیدی به دنبال پرداخت هزینه محدود هستند. بسیاری از کارفرماها برای

سئو قیمت بسیار پایین تری نسبت به پشتیبانی سایت مد نظر دارند. در این شرایط یا باید پروژه های سخت را با هزینه کن انجام دهیم. و یا این بازار را از دست بدهیم و به دنبال پروژه های بزرگتر باشیم. که با وجود این شرایط حاکم بر بازار نمیتوان خیلی انتظار گرفتن پروژه های بزرگ داشت.  این موضوع کار را برای سئو کاران واقعا سخت کرده است.

 

3-  زمانبر بودن پروژه ها

سئو سایت برخلاف طراحی سایت، پروسه ای دائمی و لازم به تکرار است. نفر روز کارشناسی پروژه های طراحی سایت بسیار کنترل شده تر خواهد بود. و در زمان بسیار کوتاه تر میتوان به نتیجه مطلوب تر رسید. اما خلاف همین موضوع در مورد سئو صادق است و همین مسئله از سختیهای بهینه سازی است.

زمان طولانی و نیاز به مانیتورینگ دائمی نتایج کارهای انجام دائمی سئو از سختی های اصلی این کار محسوب می شود. گاها ما نیاز به استخدام افراد زیادی برای کنترل پروژه های سئو هستیم.

 

۴- سئو و پشتیبانی سایت

قبل از شناخته شدن سئو در ایران اکثر افراد برای سایت خود به دنبال پشتیبان بودند. خدماتی مثل آپدیت سایت، بک آپ گیری، به روز رسانی، پشتیبانی فنی و…. به پشتیبان سایت واگذار می شد. و پشتیبان سایت وظیفه ای در خصوص بهینه سازی محتوایی یا سئو خارجی سایت نداشت.

اما در حال حاضر معمولا خدمات پشتیبانی سایت در قالب پروژه های سئو انجام می شود. و متاسفانه این دو مورد از هم جدا در نظر گرفته نمی شوند. بهینه سازی سایت به خودیه خود فرایندی زمانبر و همیشگی است. گنجاندن خدات پشتیبانی سایت در خدمات سئو بدون افزایش قابل توجه در هزینه ها برای سئو کاران مشکل ساز خواهد بود.

5- جنگیدن در چند جبهه

همون طور که که گفتیم سئو کارها نه تنها باید برای جنبه های مختلف بهینه سازی سایت آپدیت باشند بلکه باید با طراحی سایت، تولید محتوا، کار با ابزارهای گرافیکی و…. نیز آشنایی نسبی داشته باشند. هر یک از این موارد تخصص خاص خود را نیاز دارند. حتی شناخت این موارد در سطح معمول هم نیاز به دانش خاص خود دارد.

کسب تجربه در این بخش ها نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی است. برای طراحی سایت و حتی یادگیری کد نویسی در حد ایجاد تغییرات در کد ها نیازمند آشنایی با چندین زبان برنامه نویسی می باشد. برای پروژه های مختلف گاها نیاز به آشنایی با وردپرس و افزونه های آن، زبان های HTML ، CSS، Javascript و …. می باشد. در زمینه گرافیک آشنایی کار با فتوشاپ حتی در حد مقدماتی بسیار ضروری است.

اگر میخواهید پروژه های سئو را به تنهایی انجام دهید باید همه کاره و هیچ کاره باشید! در زمینه های مختلف سر رشته داشته باشید و بتوانید نیاز کارفرما را برطرف کنید. البته در صورتی در یک شرکت ارائه دهنده خدمات بهینه سازی سایت یا یک تیم دیجیتال مارکتینگ عضو شوید، کمتر با همه این موارد درگیر می شوید.

6- کارفرماهای آگاه

یک مشکل اساسی در پروژه های سئو نحوه تعامل با کارفرماها هست. معمولا کارفرما ها تجربه کار کردن با چند سئوکار را داشته اند و با پیگیری چند کانال آموزش سئو اطلاعات عمومی در این حوزه کسب کرده اند. این موضوع همانقدر که می تواند سازنده باشد، همانقدر هم می تواند تخریب کننده باشد.

کارفرما با کسب این اطلاعات و آگاهی از روند پروژه می تواند درک بهتری از روند کار و اقدامات کارشناس سئو داشته باشد. اما در مقابل این آگاهی باعث می شود برخی از کارفرماها اقدامات سئو کار را محدود بدانند. و گاها اصرار بر اعمال نظرات خود در پروژه داشته باشند که این موضوع در دوند انجام کار میتواند تاثیر گذار باشد.

7- سئو کار بودن

برای خیلی از افراد اولین مشکل اسم این حرفه یعنی سئوکار بودن هست. واقعا چرا نباید از عناوین کارشناس سئو، متخصص سئو برای این حرفه استفاده کنیم؟! شاید شما هم به این موضوع فکر کرده باشید که برخی از افراد دارای شغل هایی هستند که دارای نام های جذابی هستند. مثلا من با عناین شغلی زیادی برخورد داشته ام که برای من بسیار جذاب بوده است. مثلا دیجیتال مارکتر، استراتژیست، وب گرافیست، وب دولوپر و … که عناوین به خودی خود جذاب هستند.

اما این که عنوان سئو کار چجوری به وجود آمده و چرا در بین شغل های حوزه وب و دیجیتال، چرا فقط این حرفه نام جذابی نداره؟ برای خود ما هم سوال است.

نتیجه گیری

تا اینجا ما تمام تلاشمان را کردیم که از سختی های دنیای سئو برایتان بگوییم. از دشواری هایی که در این راه پیش روی شما قرار دارد گفتیم و هدف ما آشنایی بیشتر شما با این موضوع است. اما اگر تا اینجا نتوانستیم شما را منصرف کنیم قطعا به خاطر علاقه شما به این کار است.

برای هر انتخاب هر کاری به عنوان شغل باید جدا از سایر مسائل به علاقه و استعداد های خود توجه داشته باشید. تصور این که هر روز کاری را انجام دهیم که به آن علاقه نداریم وحشتناک هست. این موضوع باعث می شود از کار خود لذت نبریم و خستگی همیشگی برای ما وجود داشته باشد. روزمرگی و تکرار کارهای همیشگی چیزی نیست که برای ما سودی داشته باشد.

تا اینجا سختی های سئو کار بودن را برای شما گفتیم ولی بی شک سئو یک تخصص ویژه و مهم در دنیای دیجیتال است. در مقالات بعدی بیشتر در مورد مزایای سئو کار بودن با شما صحبت می کنیم و از خوبی ها و لذت های این کار برای شما بیشتر صحبت خواهیم کرد.

 

 

درباره ما

زانیم در تلاش است برای هر پروژه همه ابعاد فنی، و تکنولوژیکی یک پروژه را بررسی کند و مناسبترین راه کارها را برای برآورده سازی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت پروژه ها برآورده سازد.

بررسی اختصاصی هر پروژه و رویکرد فنی و  Solution  محور به پروژه ها مواردی است که می تواند برای هر پروزه ارزش افزوده قابل توجهی به همراه داشته باشد. 

تماس با ما

کلیه حقوق این سایت مربوط به گروه زانیم می باشد.

برای دریافت لیست رپورتاژهای انگلیسی با ما تماس بگیرید.
This is default text for notification bar