کامل ترین چک لیست سئو 2021

اگر به دنبال چک لیست سئو هستید که به شما در افزایش بازدید و رتبه بندی کمک کند حتما کامل ترین چک لیست سئو 2021 را از دست ندهید.  ما کامل ترین چک لیست برای موفقیت در سئو و بهینه سازی سایت را گردآوری کرده ایم. در این جا در ابتدا یک چک لیست پایه سئو ارائه شده است. سپس چک لیست سئو داخلی وب سایت، سئو خارجی، پیدا کردن کلمات کلیدی، سئو فنی و مانیتور کردن نتایج را ارائه کرده ایم. از این چک لیست به عنوان یک مرجع استفاده کنید. با رعایت این موارد مطمئن باشید سایت شما بهترین عملکرد را در موتور جستجو خواهد داشت. فهرست مطالب:
نحوه استفاده از چک لیست سئو 2021
چک لیست پایه سئو
چک لیست سئو برای پیدا کردن کلمات کلیدی
چک لیست سئو فنی
چک لیست سئو داخلی و محتوا
چک لیست سئو خارجی

نحوه استفاده از چک لیست سئو 2021

ما برای این که چک لیست سئو 2021 به سادگی قابل استفاده باشد آن را به چندین بخش تقسیم کرده ایم. در این چک لیست تلاش شده کلیه بخش های اصلی سئو شامل اصول پایه سئو، سئو فنی، سئو داخلی و محتوا، سئو خارجی پوشش داده شود. وقتی از این چک لیست استفاده می کنید ممکن است بسیاری از این نکات را در سایت خود رعایت کرده باشید. اما قطعا آیتم هایی هستند که نیاز به بررسی مجدد و بهبود دارند. برخی از آیتم های این چک لیست ها ممکن است مربوط به سایت شما نباشد. کافی است فقط روی آیتم هایی که مربوط به شما است تمرکز کنید. به ترتیب چک لیست سایت خود را بررسی کنید. جاهایی که نیاز به اصلاح و بهبود دارند را مشخص کنید و با برنامه ریزی آن ها را برطرف کنید. برای حل برخی مشکلات به کمک افراد فنی و طراح وب سایت خود نیاز خواهید داشت. با همکاری و کار گروهی بی شک برطرف کردن هیچ یک از این موارد دشوار نخواهد بود.

چک لیست پایه سئو

اگر سئو سایت خود را به تازگی شروع کرده اید حتما آیتم هایی در این بخش وجود دارد که نیاز به بهبود دارد.

اتصال سایت به گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای خییلی قوی و رایگان است که توسط گوگل ارائه می گردد. این ابزار به طور خلاصه برای بررسی آیتم های زیر به شما کمک می کند

  • برای کدام کلمات کلیدی بیشترین بازدید را دارید
  • ارسال نقشه سایت
  • برطرف کردن خطاهای وب سایت
  • دریافت پیام از تیم جستجوی Google
  • حذف لینک های مخرب سایت

چک لیست پایه سئو با استفاده از سرچ کنسول

اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یک ابزار تجزیه و تحلیل بازاریابی رایگان است. این ابزار به شما امکان می دهد داده های ارزشمندی را درباره تعداد افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، نحوه ورود به سایت شما و نحوه تعامل با صفحات را مشاهده کنید. گوگل آنالیتیکس ابزار تحلیل سایت

اتصال سایت به Bing Webmaster Tools

موتور جستجوی Bing به اندازه گوگل محبوب نیست. اما تا یک سوم از کل جستجوها در Bing انجام می شود. بنابراین ارزش آن را دارد که بهینه سازی شود. اما نکته مهم در استفاده از این ابزار ویژگی های خوبی مانند داشتن ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی می باشد.

موتور جستجوی Bing برای تحقیق کلمات کلیدی

نصب پلاگین های سئو برای وردپرس

در صورتی که وب سایت شما با CMS وردپرس طراحی شده باشد می توانید از پلاگین های سئو داخلی استفاده کنید. یکی از محبوب ترین پلاگین های سئوکه در بسیاری از سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد، پلاگین یوآست می باشد.

ایجاد و ثبت نقشه سایت

هدف از نقشه سایت این است که به موتورهای جستجو کمک کند تا صفحات مهم تر وبسایت را به خوبی شناسایی کنند.  نقشه سایت در واقع لیستی از URL ها است که محتوای اصلی سایت شما را مشخص می کند. بعد از ایجاد نقشه سایت می توانید به کمک گوگل سرچ کنسول آن را به گوگل معرفی کنید. ثبت نقشه سایت در گوگل روی سئو سایت شما تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. ایجاد نقشه سایت و معرفی در گوگل سرچ کنسول

ایجاد فایل Robots.txt

فایل Robots.txt  برای مشخص کردن این است که چه صفحات و فولدرهایی را موتور جستجو می تواند ببیند و به چه صفحاتی را نباید وارد شود. برخی از CMS ها به طور خودکار این فایل را ایجاد می کنند. ولی در صورتی که از سایت برنامه نویسی شده استفاده می کنید باید حتما این فایل را ایجاد کنید.

چک کردن Manual Actions

گوگل در صورت مشاهده نقض قوانین موتورهای جستجو، ممکن است با Manual Actions سایت را جریمه کند. این مورد معمولا به دلیل وجود محتواهای غیر اخلاقی و بی کیفیت، وجود لینک های ساختگی، سئو کلاه سیاه رخ می دهد. برای این که بررسی گزارش Manual Action  باید به سرچ کنسول مراجعی کنید.

قابلیت ایندکس شدن وب سایت

اگر وبسایت شما در حال طراحی است در ابتدا ممکن است طراح سایت شما را روی نوایندکس (Noindex) قرارداده باشد. بعد از آماده شدن سایت حتما باید دسترسی موتور های جستجو را به وبسایت یا صفحات سایت خود باز کنید. کاهی اوقات در برخی از صفحات به اشتباه تگ نوایندکس درج شده است. حتما دسترسی موتور جستجو را به این صفحات باز کنید تا محتوای شما در نتایج نمایش داده شود.

چک لیست سئو برای پیدا کردن کلمات کلیدی

بدون یک فرآیند تحقیق کلمات کلیدی کل فرایند سئو پیش رو می تواند با شکست مواجه شود. یکی از بخش های مهم چک لیست سئو 2021 پیدا کردن کلمات کلیدی می باشد. در اینجا لیستی از آیتم های لازم به بررسی کلمات کلیدی آورده شده است. با انجام موارد ذکر شده در چک لیست سئو برای کلمات کلیدی، می توانید کلمات صحیح را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. پیدا کردن کلمات کلیدی برای سئو

شناسایی رقبای

یکی از سریع ترین راه ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی، پیدا کردن کلماتی است که رقبای شما برای آن رتبه کسب کرده اند. هیچ وقت کپی کردن استراتژی رقبا راهکار مناسبی برای موفقیت در سئو نیست. اما تجزیه و تحلیل رقبا می تواند برای انتخاب استراتژی سئو راهکار مناسبی باشد. به کمک ابزارهایی مانند ahrefs  یا SEMrush می توان بررسی کرد که رقبای شما با چه کلماتی رتبه گرفته اند. این کلمات را حتما در لیست کلمات خود قرار دهید و آن ها را تحلیل کنید. در نتیجه می توانید کلمات مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید.

شناسایی کلمات کلیدی پول ساز

این کلمات مواردی هستند که می توانند منجر به فروش و بالا بردن نرخ تبدیل شوند. معمولا این کلمات دارای سختی بالایی هستند و رقابت زیادی دارند. نباید نگران این کلمات باشید شاید در شروع سئو سایت خود از این کلمات استفاده نکنید، اما برای مراحل بعدی به این کلمات نیاز خواهید داشت. برای پیدا کردن این کلمات ابزار های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail) فرصت خوبی برای کسب موفقیت در سئو است. اگر در حوزه کاری خود بتوانید کلمات کلیدی با جستجوی کم و نرخ تبدیل بالا پیدا کنید، بی شک به موفقیت خواهید رسید. برای رتبه گرفتن در کلمات کلیدی سخت تر باید ابتدا در کلمات Long-Tail رتبه بگیرید. سپس به سراغ کلمات کوتاه و با سختی بالاتر بروید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی Long-Tail می توانید از ابزار هایی مانند  ahrefs، SEMrush، Ubersuggest و حتی خود گوگل استفاده کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی

تطبیق صفحه فرود با User Intent

مطمئن شوید که محتوای صفحه فرود شما با هدف کاربر (User Intent) مطابقت دارد. برای این کار باید صفحاتی که با کلمه مد نظر شما رتبه کسب کرده اند را بررسی کنید. و مطمئن شوید محتوایی که برای این کار تولید کرده اید با هدف کاربر تطابق دارد. برای مثال اگر کاربر به دنبال یک صفحه فروشگاهی شامل دسته بندی محصولات خاصی باشد، ولی شما یک مقاله آماده کرده اید، محتوای شما با Search Intent تطابق ندارد. لذا پیش از تولید محتوا حتما با آنالیز صفحه SERP، بررسی Feachered Snippet ها، سئو محلی و … ، هدف کاربر شناسایی کنید. برای مثال در زمان تحقیق کلمات کلیدی در سئو محلی تشخیص هدف کاربران با بررسی نقشه گوگل، اسنیپت ها و ریزالت های اولیه در صفحه SERP، انجام می شود.

پیدا کردن سوالات مرتبط

حتما این جمله را شنیده اید که گوگل دیگر یک موتور جستجو نیست بلکه یک موتور پاسخگو است. به همین دلیل اگر سوالاتی که کاربران از گوگل می پرسند را پیدا کنید، حتما می توانید محتوای مناسب نیز تولید کنید. اگر در محتوای خود به این سوالات به خوبی پاسخ دهید بسیاری از کاربران را می توانید جذب سایت خود کنید. علاوه بر ابزارهای انالیز سئو، می توانید از ابزاری مانند AlsoAsked.com استفاده کنید. این وب سایت سوالات بسیار دقیقی را در مورد جستجوی شما در اختیارتان قرار می دهد. پیدا کردن سوالات مرتبط FAQ

شناسایی میزان سختی کلمات کلیدی

ابزار های آنالیز سئو تحلیل های متفاوت و کاملی در مورد میزان سختی کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می دهند. به طور کلی می توانید تخمین بزنید برای دریافت رتبه در یک کلمه خاص به چه میزان آتوریتی در سایت، جه میزان زمان و هزینه نیاز دارید. این کار به شما کمک می کند برای سئو سایت خود برنامه ریزی و زمانبندی کنید. همچنین می توانید متناسبا میزان هزینه لازم را تخمین بزنید.

چک لیست سئو فنی

اپدیت های گوگل در ابتدای سال 2021 نشان دهنده این است که سئو فنی بیش از پیش برای گوگل اهمیت پیدا کرده است. سئو فنی می تواند رتبه سایت شما را بهبود ببخشد یا کلیه تلاش های شما را جهت بهینه سازی سایت از بین می برد. خوشبختانه، رفع مشکلات سئو فنی کار چندان سختی نیست. به خصوص اگر موارد موجود در چک لیست سئو فنی زیر را دنبال کنید. چک لیست سئو فنی

استفاده از HTTPS

از سال 2014 استفاده از HTTPS به عنوان یکی از عوامل رتبه بندی سایت ها معرفی شد. این گواهی نامه را می توانید به راحتی از هاستینگ خود تهیه کنید و تنظیمات مربوطه را روی وبسایت خود انجام دهید.

بررسی ایندکس شدن نسخه های مختلف از سایت

باید سایت خود را به گونه ای تنظیم کنید که تنها یک نسخه واحد از آن در گوگل ایندکس شود. ایندکس شدن سایت در نسخه های با و بدون www، با و بدون https می تواند به سئو سایت شما آسیب قابل توجهی بزند. در صورت مشاهده نسخه های مختلف از وب سایت خود در گوگل، می توانید با استفاده از ریدایرکت 301 این مشکل را مرتفع کنید.

شناسایی و حل خطاهای خزش (Crawl Errors)

می توانید خطاهای خزش (Crawl Errors) را که از طریق سرچ کنسول گوگل شناسایی کنید. در گزارش coverage می توانید خطا ها و اخطار های این بخش را ببینید. شناسایی و حل خطاهای خزش (Crawl Errors) از طریق سرچ کنسول گوگل

بهبود سرعت سایت

گوگل از سال 2010 سرعت صفحات در دسکتاپ را جزء معیار های رتبه بندی قرار داد. همچنین سرعت صفحات در موبایل از سال 2018 جزء معیار های رتبه بندی قرار گرفت. زیرا کاربران وقتی روی یک نتیجه کلیک می کنند بیش از 3 ثانیه منتظر لود شدن صفحات باقی نمی مانند و صفحه را ترک می کنند. در مقاله bounce rate چیست؟ تاثیر سرعت سایت روی نرخ پرش به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت.

شناسایی لینک های شکسته داخلی و خارجی

لینک های شکسته برای تجربه کاربر مضر هستند. اگر وب سایت های دیگر به صفحه ای از سایت شما که وجود ندارند لینک می دهند، حتما این لینک های شکسته را برطرف کنید. همچنین در لینک سازی داخلی ممکن است به صفحه ای لینک داده باشید که حذف شده است. با استفاده از screaming frog و سایر ابزار های بررسی فنی سایت می توانید این لینک ها را شناسایی کنید. شناسایی لینک های شکسته داخلی و خارجی با استفاده از screaming frog

انجام Mobile-Friendly test

بیشتر جستجوها در دستگاه های تلفن همراه انجام می شوند. بنابراین داشتن یک وب سایت مناسب موبایل بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.  با استفاده از  Mobile-Friendly Test toolبررسی کنید که آیا سایت شما برای موبایل بهینه شده یا خیر. تست سازگاری سایت با موبایلMobile-Friendly Test tool

ایجاد آدرس های URL سئو شده

ساختار URL ها نقش مهمی در هدایت کاربر و موتور جستجو به یک صفحه دارد. در صورتی که آدرس صفحات بهینه باشند به راحتی به ذهن سپرده می شود و کاربر می تواند مستقیم از این طریق وارد وبسایت شما شوند. همچنین اشتراک این لینک ها در شبکه های اجتماعی نیز ساده تر خواهد بود.

استفاده از داده های ساختار یافته (Structured Data)

استفاده از داده های ساختار یافته یا Structured Data یا Schema Mark Up به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کنند. داده های ساختار یافته مختلفی برای بخش وبلاگ، فروشگاه، سوالات متداول، رویداد ها و …. وجود دارد. شما می توانید متناسب با وبسایت خود از آنها استفاده کنید. برای تست اسکیما می توانید از Google’s Structured Data Testing tool استفاده کنید.

بررسی عمق صفحات سایت

در حالت ایده آل عمق صفحات نباید بیش از 3 کلیک باشد. در صورتی که عمق صفحات بیش از این میزان باشد باید ساختار سایت را اصلاح نمایید. هرچه صفحه عمیق تر باشد، کاربران و موتورهای جستجو کمتر می توانند آن را پیدا کنند.

بررسی صفحات ریدایرکت 302

ریدایرکت 302 نشان دهنده تغییر مسیر موقت است. در حالی که ریدایرکت 301 نشانه تغییر مسیر دائمی است. ممکن است در صفحاتی به اشتباه از ریدایرکت 302 به جای 301 استفاده شده باشد.

رفع ریدایرکت های متعدد

سایت شما نباید لینک هایی با چندین ریدایرکت یا زنجیره ریدایرکت داشته باشد. تغییر مسیر باید به گونه ای پیاده سازی شود که لینک A بدون هیچ واسطه ای به لینک B هدایت شود.

چک لیست سئو داخلی و محتوا

داشتن محتوای با کیفیت در کنار تجربه کاربری در صفحات سایت لازمه افزایش بازدید مخاطب و افزایش نرخ تبدیل می باشد. در ادامه چک لیست سئو داخلی و محتوایی کاملی برای این کار گرداوری شده است.

بهینه سازی Title Tags و meta description

برای محتواهای خود Title Tags و meta description جذاب و همسو با Search Intent درج کنید. این عناوین در رتبه بندی شما و همچنین افزایش نرخ کلیک (CTR) وبسایت شما تاثیرگذار است. می توانید کلمه کلیدی خود را نیز به درستی در عنوان سئو یا توضیحات متا به کار ببرید.

بهینه سازی تگ H1

برای هر یک از صفحات باید تنها یک تگ H1 درج شده باشد. صفحاتی که چندین تگ H1 دارند را پیدا کنید و این مشکل را حل کنید. بهینه سازی تگ H1 برای سئو بسیار اهمیت دارد. عنوان های مناسب و جذاب سئو شده برای تگ های H1  صفحات درج کنید.

بهبود محتوا های موجود

مدتی است که سئوکاران با هرس کردن محتوای سایت، دستاوردهای چشمگیری داشته اند. بهبود محتوا های موجود در سایت می تواند باعث رشد سایت شود. می توانید نگارش محتواها، خطاهای املایی کلمات، نحوه جمله بندی و خوانایی محتوای سایت خود را اصلاح کنید.

بهینه سازی تگ ALT

باید به بهینه سازی تصاویر توجه کنید. از نامگذاری صحیح تصاویر گرفته تا انتخاب سایز و حجم درست برای تصاویر بسیار مهم می باشد. تصاویر باید به درستی متناسب با محتوای صفحه و ساختار تصاویر وبسایت طراحی شود. توضیحات تگ ALT باید معرف تصویر موجود باشد. از درج کیورد های صفحه به جای تگ ALT خودداری کنید.

پیوند به منابع داخلی و خارجی مرتبط

صفحات وب که به منابع با دامین آتوریتی بالاتر لینک می دهند رتبه بهتری نسبت به سایت های بدون لینک خواهند داشت. بنابراین نباید از لینک دادن به صفحات سایر سایت ها ترس داشته باشید. فقط مطمئن شوید که به موارد مرتبط و با کیفیت لینک داده اید. پیوندهای داخلی نیز مهم هستند. هر زمان مطلب جدیدی منتشر کردید، سعی کنید از مطالب قبلی در صورت امکان به آنها لینک سازی انجام دهید.

پیدا کردن و رفع کنیبالیزیشن

کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری عاملی است که باعث می شود صفحات سایت با یکدیگر رقابت کنند. در مقاله کنیبالیزیشن چیست؟ این موضوع را به طور کامل شرح داده ایم. در صورتی که برای یک کلمه کلیدی چندین صفحه از سایت ما رتبه بگیرد کنیبالیزیشن رخ می دهد. کنیبالیزیشن را می توانید از طریق سرچ کنسول چک کنید. سپس متناسب با وبسایت خود و صفحات کنیبال شده می توانید استراتژی مناسب برای رفع آن انتخاب کنید.

آیا محتوای سایت شما به روز است؟

محتوا به طور طبیعی با گذشت زمان منسوخ می شود. این مسئله به معنای بی کیفیت بودن محتوا نیست بلکه فقط با گذشت زمان محتوا آپدیت نشده است. اما به روزرسانی مطالب قدیمی یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای بهبود سئو سایت خود انجام دهید. به روزرسانی محتوای شما می تواند منجر به رتبه بندی بهتر، دریافت لینک های بیشتر، بازدید بیشتر، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و پیدا کردن مشتریان جدید شود. کافی است محتواهای قدیمی را شناسایی کنید و با اضافه کردن محتواهای به روز شامل متن، تصویر، ویدئو و… آن ها را به روز کنید.

پیدا کردن و رفع صفحات یتیم

صفحات موجود در سایت شما همیشه باید حداقل از یک صفحه دیگر لینک داشته باشند. اگر در نقشه سایت خود صفحاتی دارید که حداقل از طریق یک پیوند از صفحه دیگر قابل دسترسی نیستند، این صفحات، صفحات یتیم نام دارند. حتما این صفحات را پیدا کنید و از بخش های مناسب سایت خود برای آن ها لینک سازی کنید.

چک لیست سئو خارجی

در این بخش از جامع ترین چک لیست سئو 2021 به بررسی فاکتور های سئو خارجی می پردازیم. گرچه سئو خارجی معمولا به عنوان لینک سازی تلقی می شوند، اما در نظر داشته باشید در سال 2021 همه چیز متفاوت تر خواهد بود. چک لیست سئو خارجی

آنالیز پروفایل بک لینک های رقبا

اگر از نظر لینک هایی که دریافت می کنید از رقیب خود بهتر عمل نکنید، در رتبه بندی نیز نمی توانید از او پیشی بگیرید. می توانید هر URL را از طریق ابزار تجزیه و تحلیل لینک بررسی کنید.

آنالیز بک لینک در هر صفحه

صفحات مختلف سایت برای کلمات و موضوعات متفاوت رتبه دریافت می کنند. بدیهی است پروفایل بک لینک های صفحات مختلف سایت متفاوت باشد. با توجه به الگوریتم پیج رنک گوگل، اهمیت انجام بررسی ها در سطح صفحه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. آنالیز پروفایل بک لینک های رقبا با استفاده از SEMrush

تبدیل برند منشن به لینک

در صورتی که سایت های دیگر از شما نام برده اند ولی به شما لینک نداده اند می توانید از آنها درخواست کنید به شما لینک دهند. برند منشن یکی از بهترین فرصت های لینک سازی محسوب می شود.

پیدا کردن فرصت های جدید برای لینک سازی

تنها استفاده از استراتژی رقبا راه حل مناسبی برای سئو خارجی نخواهد بود. همیشه فرصت های جدید لینک سازی وجود دارد که می توانید آن ها را پیدا کنید. با این روش پروفایل بک لینک های خود را طبیعی و منحصر به فرد می کنید. ما در زانیم برای کمک به رشد سایت ها امکان خرید رپورتاژ خارجی و بک لینک بین المللی از بهترین رسانه های خارجی را فراهم کرده ایم. این فرصت های جدید می تواند روند رشد سایت شما را به سرعت افزایش دهد.

جمع بندی

در اینجا کامل ترین چک لیست سئو 2021 شامل 37 مرحله ای برای سئو مقدماتی تا پیشرفته ارائه شده است. چک لیست حاضر بهترین خط مشی سئو 2021 می باشد. برای راحتی استفاده از این چک لیست سئو ما آن را به بخش های مختلف تقسیم بندی کرده ایم. می توانید مراحل را از چک لیست سئو مقدمانی شروع کنید و مراحل را قدم به قدم پیش ببرید. با انجام دادن موارد ذکر شده می توانید عملکرد موفقی در سئو سایت خود داشته باشید.

درباره ما

زانیم در تلاش است برای هر پروژه همه ابعاد فنی، و تکنولوژیکی یک پروژه را بررسی کند و مناسبترین راه کارها را برای برآورده سازی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت پروژه ها برآورده سازد.

بررسی اختصاصی هر پروژه و رویکرد فنی و  Solution  محور به پروژه ها مواردی است که می تواند برای هر پروزه ارزش افزوده قابل توجهی به همراه داشته باشد. 

تماس با ما

کلیه حقوق این سایت مربوط به گروه زانیم می باشد.

برای دریافت لیست رپورتاژهای انگلیسی با ما تماس بگیرید.
This is default text for notification bar