معرفی 10 ابزار آنالیز سئو

تحلیل و آنالیز سئو همیشه یکی از مسائل مهم در تحلیل روند سایت است. هر تلاشی که برای بهبود سایت یا سئو انجام می گیرد می بایست در بازه های زمانی مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. بدون بررسی نتایج استراتژی ها، میزان بازده کمپین ها، سودآوری تبلیغات و … نمی توان برای آینده سایت برنامه ریزی کرد.

آنالیز سایت از دیدگاه های مختلفی و با ابزارهای مختلفی انجام می گردد. به عنوان مثال آنالیز فنی سایت برای بررسی ساختار کدهای سایت، میزان سرعت، نحوه نمایش سایت به کاربر و …. انجام می گردد. این در حالی است که آنالیز سئو داخلی به منظور بررسی میزان بهینه بودن پارامتر هایی مثل متا تگ ها، اسکیما ها و محتواها انجام می گیرد. آنالیز سومی که برای سئوکارها بسیار مهم است آنالیز سئو خارجی سایت می باشد. با این آنالیز نوع بک لینک های سایت، آنکرتکست ها و به طور کلی روند سئو در خارج از سایت مورد بررسی قرار می گیرد.

بهترین ابزارهای آنالیز وب سایت

اگرچه برای آنالیز هر سایت ابزارهای رایگان و غیر رایگان زیادی وجود دارد ولی ما در این مقاله قصد داریم به معرفی 10 مورد از بهترین ابزارهای آنالیز وب سایت بپردازیم.

گوگل سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول یکی از ابزارهای آنالیز سئو سایت می باشد که بسیار مورد توجه سئو کاران می باشد. این ابزار رایگان گوگل امکان بررسی رتبه هر صفحه در کلمات کلیدی، بررسی خطاهای فنی، میزان ترافیک دریافتی، نحوه خزش سایت توسط گوگل و بسیاری دیگر آیتم های موثر در سئو را فراهم می کند. به کمک این ابزار می توانید لینک های مخرب را به گوگل معرفی کنید یا در صورت جریمه شدن توسط گوگل گزارش مربوطه را مشاهده کنید. البته کاربردهای سرچ کنسول یا همان وب مستر گوگل به این موارد محدود نمی گردد و با استفاده عملی از آن می توانید به قابلیت های ویژه این ابزار پی ببرید.

آنالیز سایت با گوگل سرچ کنسول

 

گوگل آنالیتیکس

یکی دیگر از ابزارهای رایگان آنالیز سایت گوگل آنالیتیکس است. این ابزار برای تحلیل میزان و نوع ترافیک ورود، نحوه تعامل کاربر با وب سایتمی باشد. این ابزار اطلاعات کاملی از منابع ترافیک یک سایت شامل شبکه های اجتماعی، ترافیک ارگانیک و ترافیک حاصل از لینک سازی در اختیار ما قرار می دهد. آنالیز کاربران آنلاین، پیداکردن صفحات با bounce Rate بالا، موقعیت جغرافیایی کاربران تنها بخش کوچکی از اطلاعاتی است که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد. می توانید سایت خود را به سادگی به  این ابزار متصل کنید و از قابلیت های آن استفاده کنید.

گوگل آنالیتیکس ابزار آنالیز سئو سایت

 

Ahrefs ابزار قدرتمند آنالیز سئو سایت

Ahrefs یکی از سایت های پر قدرت در زمینه سئو است که ابزاری پرقدرت برای آنالیز سایت را ارائه می دهد. برای استفاده از امکانات این وب سایت نیاز به خرید اکانت می باشد. Ahrefs در همه بخش های سایت شامل سئو داخلی، سئو خارجی، محتوای سایت و آنالیز فنی سایت اطلاعات کاملی در اختیار ما قرار می دهد.

این ابزار از شروع فرایند سئو و پیدا کردن کلمات کلیدی مهم تا لینک سازی و مانیتور کردن نتایج کمپین ها به ما کمک میکند. در ایران وبسایت هایی هستند که با فروش اکانت اشتراکی، امکان استفاده از این لبزار را با پرداخت ریالی فراهم می کنند. نقطه قوت این ابزار بخش سئو خارجی آن است که گزارش های دقیق و ویژه ای در اختیار کاربر قرار می دهد.

سایت Ahrefs یکی از ابزارهای قدرتمندآنالیز سئو سایت

سایت woorank

سایت woorank برای بررسی سایت از نظر تگ های عنوان، چگالی کلمات کلیدی، بررسی لینک های داخلی و خارجی، بررسی فنی کدهای سایت، امنیت سایت با استفاده از ssl ، عملکرد سایت در شبکه های اجتماعی و .. مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از این وب سایت برای بازده اولیه رایگان می باشد. اما پس از این زمان نیاز به خرید اکانت اشتراکی می باشد.

آنالیز سایت با woorank

 

Link-Assistant

کمپانی Link Assistant یکی از شرکت هایی است که ابزاری بسیار قدرتمند برای آنالیز به صورت رایگان در اختیار سئوکار ها قرار می دهد. این ابزار با و جود گزارش های دقیقی که به کاربران ارائه می دهد، اما متاسفانه در ایران کمتر شناخته شده است. نرم افزارهای آنالیز سایت را می توانید به صورت رایگان دانلود کنید و در سیستم خود نصب کنید. گزارش TF-IDF از گازارش های مهم این ابزار در بخش سئو داخلی است که با توجه به الگوریتم های گوگل ارزش آن بیش از پیش شده است.

 

سایت مجموعه ابزارهای قدرتمند برای آنالیز سئو ارائه میدهد link assistant

 

Screaming Frog

سایت screaming frog نرم افزاری برای تحلیل و آنالیز سئو وب سایت در اختیار کاربران قرار می دهد که بیشتر برای سئو داخلی و سئو مورد استفاده قرار می گیرد. پس از دانلود و نصب این برنامه در سیستم و وارد کردن آدرس سایت مدنظر، این سایت به بررسی صفحات مختلف می پردازد. مشخص کردن استاتوس کدهای سایت، تگ ها و تیترهای سایت، بررسی نقشه سایت ، آنالیز لینک های داخلی و خارجی تنها بخشی از قابلیت های این سایت است. استفاده از این آنالیزور سایت برای وب سایت های کوچک رایگان است اما در صورت اضافه شدن صفحات زیاد می بایست از نسخه پولی این برنامه استفاده کنید.

سایت screaming frog نرم افزاری برای تحلیل و آنالیز سئو وب سایت

 

Site Auditor

Site Auditor همانطور که از نامش پیداست سایت را بررسی و آنالیز می کند و گزارش کاملی از بخش های مختلف سایت در اختیار شما قرار می دهد. گزارش های این سایت برای سئو داخلی شامل بررسی متاتک ها، محتوای تکراری، تعداد لینک های یک صفحه، امکان دسترسی به سایت توسط خزنده های گوگل، توضیحات Alt تصاویر، سرعت سایت در مدیا های مختلف و … می باشد.

SEMrush

سمراش یا SEMrush یکی از رقبای سایت ahrefs  است که ابزار مشابه آن نمایش میدهد. این ابزار پلن رایگان ندارد و برای استفاده از آن حتما باید اکانت تهیه شود. سمراش سایت را از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار می دهد و گزارش جامعی در مورد لینک های خارج، آنکرتکست ها، سئو داخلی و کیفیت محتوا در اختیار کاربران قرار می دهد.

semrush ابزار آنالیز سئو سایت

 

GTMetrix

جی تی متریکس یا GTMetrix یکی از سایت هایی است که سال های معیار سئو کاران داخلی برای سئوفنی وب سایت ها بود. این سایت در سال 2020 طی یک آپدیت گسترده معیار های خود را تغییر داد. در حال حاضر جی تی متریکس با اتصال به Google Light House معیار های فنی واقعی تری از تجربه کاربری را در اختیار ما قرار می دهند. این موضوع با توجه به آپدیت های هسته گوگل در سال 2021 از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. استفاده از این وبسایت رایگان و بدون محدودیت می باشد. می توانید در هر مرحله از ارزیابی گزارشات این برنامه را دانلود کنید و روند رشد را با بهینه سازی های آتی مقایسه کنید.

 

GTMetrix ابزار آنالیز سئو فنی و تکنیکال که با Google Light House آنالیز خود را انجام میدهد

سایر ابزار های آنالیز گوگل

از آنجایی که گوگل ابزارهای ارزشمندی و قابل اعتمادی برای آنالیز سایت را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهد، سعی می کنیم از قابلیت های آن استفاده کنیم. در اینجا چند مورد از ابزارهای رایگان و کاربردی گوگل را معرفی می کنیم.

Page Speed insight : بررسی سرعت صفحات سایت

Mobile Friendly Test : بررسی کیفیت طراحی سایت برای حالت موبایل

Structured Data Testing Tools : برای بررسی اسکیما های وب سایت

 

جمع بندی

انجام هر گونه بهبودی چه در بخش سئو چه در بخش طراحی سایت و ساختار فنی سایت نیاز به آنالیز و بررسی نتایج دارد. ابزارهای آنالیز سایت وب سایت ها را از نظر فنی، سئو داخلی و سئو خارجی بررسی می کنند. این ابزارها بخش هایی نظیر سرعت سایت، عدم امکان ایندس صفحات، تگ ها و متا تگ ها، نحوه تعامل کاربر، نوع و منابع ترافیک ورودی، لینک های داخلی و خارجی، نحوه لینک سازی و غیره را مورد بررسی قرار می دهند. با کمک این ابزار ها می توانیم سایت خود را بهبود ببخشیم و مشکلات آن را حل کنیم. برای هر یک از انواع بهینه سازی ها نیاز داریم از ابزار مناسب استفاده کنیم.

درباره ما

زانیم در تلاش است برای هر پروژه همه ابعاد فنی، و تکنولوژیکی یک پروژه را بررسی کند و مناسبترین راه کارها را برای برآورده سازی نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت پروژه ها برآورده سازد.

بررسی اختصاصی هر پروژه و رویکرد فنی و  Solution  محور به پروژه ها مواردی است که می تواند برای هر پروزه ارزش افزوده قابل توجهی به همراه داشته باشد. 

تماس با ما

کلیه حقوق این سایت مربوط به گروه زانیم می باشد.

برای دریافت لیست رپورتاژهای انگلیسی با ما تماس بگیرید.
This is default text for notification bar